100
17 noiembrie 2020

Iulia Groza – ENDOVIT SANO S.R.L.

Servicii stomatologice – endodonție, Cluj-Napoca

1. Care este esența afacerii tale? 

Afacerea mea presupune acordarea de servicii medicale stomatologice de specialitate în domeniul endodonției (tratamentelor de nerv din interiorul rădăcinii dintelui). Lucrez în colaborare cu o echipă medicală formată din medici supraspecializați pe celelalte domenii dentare (parodontologie, implantologie, protetică, ortodonție, etc). Împreună avem grijă de sănătatea orală a clienților noștri.

2. Ce ai facut în ultimele luni și, dacă a fost cazul, cum te-ai reinventat ca afacere să treci prin criza Covid?

Criza Covid a debutat pentru sectorul medicinei dentare în februarie 2020 cu lipsa pe piață a unor consumabile medicale esențiale: mănuși, măști, dezinfectanți, anestezice, echipamente de protecție. Am reacționat prin achiziționarea acestor produse peste stocul necesar în mod normal. A urmat apoi închiderea practicii medicale pe perioada stării de urgență în martie. Noi am reînceput activitatea în iunie, numai după ce ne-am luat toate măsurile de protecție a personalului și a pacienților în noul context de infectiozitate. Această a presupus achiziția de noi echipamente de protecție și aparatură medicală, implementarea a noi protocoale de lucru cu privire la echipare/dezechipare, introducere a pacientului în cabinetul medical,
dezinfecție UV a aerosolului, etc. Înainte de reluarea activității am negociat cu agenții comerciali termene mai lungi de plata și plata în rate pentru aparatură medicală de care amavut nevoie pentru prevenirea infectarilor încrucișate între pacienți, am găsit alte surse deachiziție a măștilor și mănușilor care în perioada această este problematică, ne-am obișnuit
deja să căutăm continuu pe internet oferte la echipamentele de lucru și să achiziționăm în avans, deoarece se găsesc inconstant la suprapreț. Am menținut legătură cu medicii colaboratori care ne trimiteau clienți pe ramură noastră de specialitate informându-i despre modalitatea noastră de echipare și momentul reluării activității, dar și cu pacienții noștri în lucru pe care i-am consiliat telefonic dacă a fost cazul, apoi i-am contactat pentru reluarea terapiei. Astfel, la reluarea activității medicale am fost pregătite și chiar entuziasmate după o pauză atât de lungă și am revenit cu planificări în toate domeniile noastre de lucru.

3. Care a fost cea mai are provocare suplimentara care ți-a apărut în business odată cu pandemia?

Costul echipamentelor de protecție de peste 5 ori mai mult în majoritatea cazurilor decât în ianuarie 2020 și inconstanța în găsirea acestora pe piață sunt principalii nostri factori de stres, apoi dezinformarea, specula.
Și săptămâna trecută am primit un e-mail de avertizare din partea unor comercianți că va urma o perioadă de criza de 20 de luni la mănuși. În condițiile în care la ora actuală pretul lor de achizitie e de cel puțin 5 ori mai mare, noi ne-am facut stocuri pentru cel puțin câteva luni.

4. Ce ai învățat și cum ai devenit mai puternic?

Am învățat să negociez „la bani”, să caut noi surse de aprovizionare mai ieftine la aceeași caliate – nu am făcut rabat la calitate, să verific informațiile în contextul speculei de pe piață, noi surse de informare (s-au creat grupuri online de medici internaționale și naționale pe care sunt prezentă și activă). Am luat decizii în favoarea noastra și a pacienților noștri bazate pe principiile și valorile noastre organizaționale: nu am mărit prețurile de cabinet și am făcut cunoscut asta pacienților, am respectat toate normele de protecție, astfel că eforturile nostre se văd în reîntoarcerea pacienților și în menținerea sănătății noastre a tuturor –
deopotriva personal medical și pacienți.

5. Ce le-ai transmite antreprenorilor care trec sau vor trece printr-o situație similară, bazat pe experiența ta proprie?

Să fie vigilenți și să se informeze continuu, din cât mai multe surse de încredere , să nu le fie frică să sune la instituțiile competențe din domeniul lor pentru verificarea unor informații (am sunat de mai multe ori la DSP pentru a lua decizii în cunoștință de cauză) sau la colegi (pe care altă dată i-aș fi considerat competiție, acum am deschis conversații colegiale și ne-
am aliniat protocoalele de prevenție). Să își păstreze un buget de siguranță (noi ne-am păstrat bani în firmă înainte de începerea stării de urgență, bani pe care ulterior i-am folosit în pregătirea cabinetului pentru reluarea activității). Să ia decizii în echipă, obiective și pe un scenariu mai mult optimist decât pesimist deoarece cu toții vrem să revenim la o starea normală a lucrurilor în condiții de siguranță.